Sungguhpun kerajaan melancarkan kempen bahasa serta menganjurkan pelbagai program untuk menyahut orang ramai agar menggunakan bahasa Melayu dengan betul yang bukan menelan belanja yang sedikit, namun masih terdapat badan-badan yang sentiasa berhubung dengan orang ramai di seluruh negara menggunakan bahasa dengan sesuka hati. Contohnya, badan swasta dalam pengiklanan. Mereka mengiklankan iklan-iklan mereka di tepi-tepi jalan dengan menggunakan bahasa yang ringkas tetapi salah dari segi konteks dan tatabahasa. Walaupun kos iklan menelan belanja yang banyak, setiap patah perkataan menjadi ukuran kepada pembayaran iklan yang diiklan di papan-papan di segenap tempat, tetapi pihak yang berkenaan serta kerajaan tempatan perlu peka dengan penggunaan bahasa yang salah. Contohnya penggunaan ‘ia’ kepada bukan manusia, ‘di kalangan’, ‘antara dan di antara’ serta banyak lagi. Penggunaan bahasa ringkas serta salah dari segi struktur bahasa boleh mempengaruhi penggunaan bahasa kepada pelajar-pelajar terutamanya golongan remaja yang masih cetek ilmu dalam ilmu berbahasa.
Pemaparan isu begini bukannya untuk menuding jari kepada mana-mana pihak tetapi diharapkan menjadi suatu teladan kepada pihak berkuasa tempatan yang lain agar lebih prihatin tentang penggunaan bahasa kebangsaan di tempat-tempat awam. Bak kata pepatah, “yang baik dijadikan teladan yang buruk dijadikan sempadan”.
0 comments:
Post a Comment