BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, March 17, 2011

Ceritera 36 (Penggunaan Bahasa Baku dalam Kalangan Mahasiswa)

Assalamualaikum…
Adakah anda seorang mahasiswa/mahasiswi?
Adakah anda menggunakan bahasa baku?
Bahasa baku ialah bahasa yang teratur dan mantap dari segi pelbagai aspek (seperti ejaan, bentuk kata, tatabahasa dan lain-lain) dan diterima oleh masyarakat sebagai norma pergaulan yang betul atau sahih. Sejauh manakah penggunaan bahasa baku dalam kalangan mahasiswa/mahasiswi?
            Melalui permerhatian saya, penggunaan bahasa baku dalam kalangan mahasiswa atau mahasiswi masih lagi berada di takuk yang rendah. Hal ini kerana mahasiswa atau mahasiswi lebih gemar menggunakan bahasa yang bersifat ringan seperti bahasa basahan, bahasa slanga, bahasa rojak dan seumpamanya dalam komunikasi seharian. Hal ini dapat dibuktikan melalui penggunaan bahasa dalam kalangan mahasiswa atau mahasiswi ketika membentangkan tugasan dalam kuliah. Contohnya, ketika pembentangan tugasan kursus sosiolinguistik tadi, hanya seorang sahaja daripada sepuluh orang mahasiswa/mahasiswi yang didapati menggunakan bahasa baku. Sembilan daripada sepuluh orang pelajar yang selebihnya lebih gemar menggunakan bahasa yang bersifat santai seperti bahasa basahan.
           Kesannya, hal ini akan menimbulkan kemerosotan dalam aspek mutu bahasa, berkaitan dengan ketidakpekaan sebilangan mahasiswa/mahasiswi terhadap bentuk bahasa Melayu yang baku dan ragam bahasa Melayu rasmi, khususnya dalam konteks bidang yang rasmi seperti pendidikan. Percampuran ragam bahasa basahan (yang ditandai oleh fenomena bahasa rojak atau istilah linguistiknya peralihan kod, bahasa SMS, bahasa sembang di internet dan sebagainya) dengan bahasa baku dalam situasi rasmi menjadikan bahasa Melayu kehilangan darjat dan citra sebagai bahasa budaya tinggi.

0 comments: